Pappan

Pappan

Pappan

Den här boken är på många sätt en uppföljare till min första bok ”Första rummet”. När pappa var på väg att dö samlade han små lappar på sitt nattduksbord. De där lapparna var till slut det viktigaste i hans liv. Jag började också med att samla lappar, skriva små korta stycken för att orka med allt detta smärtsamma som hände. Dessa stycken blev sedan utgångspunkten för boken ”Pappan”. Efter att boken var klar upptäckte jag en bok av Roland Barthes: ”Journal de Deuil”. Han hade gjort något liknande, samlat minnen av sin döda mamma på 330 arkivkort. 

År 2013
Förlag Weylers
Omfång 152 sidor
ISBN 978-91-85849-84-0
Omslag Elsa Wohlfahrt Larsson

 

Träsket

Träsket

Träsket

Min dagdröm om boken Träsket var att skriva en bok som skulle tryckas i ett fåtal exemplar. Mitt namn skulle inte finnas på omslaget. Jag skulle skriva en bok som jag själv skulle vilja hitta på ett antikvariat. En liten bok med stark densitet, en hybrid, en bok vid sidan av... en bortglömd, hemlig och oavslutad bok. Den skulle egentligen bara finnas på Rönnells Antikvariat och vänta på den rätte läsaren.

År 2013
Förlag Rönnells Antikvariat
Omfång 83 sidor
ISBN 978-91-979445-5-7
Omslag Anders Ljungman

 

Jag skall dundra

Jag skall dundra

Jag skall dundra

Detta är en roman som började som ett filmmanus. Jag och författaren Peter Englund var i Madrid och lekte med tanken på att skriva ett filmmanus. Det fanns två ledord: karoliner och Pekinpahs film ”The wild bunch”. Vi skrev berättelsen tillsammans, men ofta satt vi i varsitt hotellrum. På lunchen läste vi varandras texter, samtalade om fortsättningen, och sedan skrev vi vidare fram till ”Vermuttimmen”. Manuset skrevs till större delen på Hotel Reina Victoria i Madrid. En plats som tyvärr inte finns längre.

År 2005
Förlag Albert Bonniers
Omfång 172 sidor
ISBN 91-0-010713-1
Omslag Anders Timrén

 

Kartboken

Kartboken

Kartboken

Ur Peter Englunds personliga efterord: ”Den tålmodigt hopkomna labyrinten.”:

”Det kan vara ytterligt lite som provocerar honom till språng: en fras, en nyans av ljus, ett tillfälligheternas stilleben på en kopparklädd bardisk. Man behöver dock inte sett honom arbeta för att känna igen hans känsla för detaljer. Den står tydligt fram i alla hans texter, och är en viktig del av hans eleganta och avklarande stil.”

År 2004
Förlag Albert Bonniers
Omfång 318 sidor
ISBN 91-0-057837-1
Omslag Lotta Kühlhorn

 

bok_kartboken_400.png
 

Anteckningsboken

Anteckningsboken

Anteckningsboken

Mycket av det som jag skrivit i dagstidningar har sedan hamnat i bokform. Men inte allt. Texterna i dessa två samlingsböcker hänger samman med mitt övriga skrivande. Bildar en helhet. ”Anteckningsboken” är egentligen alla texter utom resorna. De har också den yttre formen av mina verkliga anteckningsböcker.

År 2004
Förlag Albert Bonniers
Omfång 216 sidor
ISBN 91-0-057839-8
Omslag Lotta Kühlhorn

 

Fyren

Fyren

Fyren

Ur bokens inledning:

”Det är alltid samma ritual inför en längre resa. Jag har fem minuter innan taxin anländer och sätter mig ned och tittar på pass och flygbiljetter på köksbordet framför mig. En bil passerar långt borta på Birger Jarlsgatan. Det är fortfarande mörkt ute. En stark känsla av att vara genomskinlig, ja… nästan osynlig. Det jag egentligen gör i detta ögonblick är att betrakta mig själv som redan död – jag tar ut den eventuella olyckan i förskott, går runt bland rummen och tar avsked av mitt eget liv.”

År 1999
Förlag Bokförlaget DN
Omfång 233 sidor
ISBN 91-7588-228-0
Omslag Cilla Ramnek

 

Nattboken

Nattboken

Nattboken

Nattboken är på många sätt en uppföljare till Den stulna novellen. Det finns något både pregnant och undanglidande i de karaktärer som befolkar Nattboken. Många är besatta av att hitta en fulländning, en befriande helhet. Det kan verka naivt, romantiskt och i vissa fall också skrämmande. Min plan är att ge ut en tredje novellsamling i samma stil. Med ett svart omslag av Cilla Ramnek.

ÅR 1999
FÖRLAG Albert Bonniers
OMFÅNG 146 sidor
ISBN 91-34-51963-7
OMSLAG Cilla Ramnek

 

Den stulna novellen

Den stulna novellen

Den stulna novellen

Jag antecknar i svarta vaxdukshäften. Jag fantiserar om titlar till noveller, romaner och reseskildringar som inte finns. Sedan tar jag någon av dessa titlar och skriver en kort beskrivning av innehållet. Ungefär som en baksidestext. Jag dagdrömmer om titlar, omslag och den fysiska boken. Många av berättelserna i Den stulna novellen började på detta sätt. 

År 1996
Förlag Bonnier Alba
Omfång 140 sidor
ISBN 91-34-51785-5
Omslag Cilla Ramnek

 

Den sista ön

Den sista ön

Den sista ön

Denna bok är slutet på en trilogi om resandet som började med ”Djungeln” och ”Resan till Sachalin”. Det var lustfyllt att skriva den. Reseskildringen passar mitt temperament. Det är en genre där det är möjlighet att känna både en begränsning och en stor frihet. Under resans gång kan jag skriva om allt som intresserar mig. Jag minns att det var svårt att få till de rätta färgerna på omslaget. Bonniers fick trycka om tre gånger. Det gällde att få fram rätt nyans i den isblå texten mot den korallröda bakgrunden.

År 1994
Förlag Bonnier Alba
Omfång 164 sidor
ISBN 91-34-51594-1
Omslag Cilla Ramnek

 

Resan till Sachalin

Resan till Sachalin

Natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Vestibulum lobortis velit ac tristique scelerisque.

Djungeln

Djungeln

Djungeln

Min första reseskildring. Den handlar om Borneos sista djungelnomader. Ulf Eriksson skrev i DN: ”Virtuos skildring av Borneo... Dess djupa särprägel består i att den är en reseskildring som gestaltar och problematiserar både resandets och skildrandets villkor. Ett personligt minne av den artikeln. Det var innan internet. Jag kunde inte sova och vid fyratiden på morgonen hörde jag den ödesmättade dunsen av morgontidningen som landade på hallgolvet. Jag väntade och väntade. Så samlade jag mod, hämtade tidningen och gick in på toaletten. Jag öppnade DN och där såg jag ett overkligt stort författarporträtt. Det var mitt ansikte. 

År 1990
Förlag Norstedts
Omfång 173 sidor
ISBN 91-1-901482-1
Omslag Cilla Ramnek

bok_djungeln_400.jpg
 

Första rummet

Första rummet

Första rummet

Efter att den här boken gavs ut dröjde det två år innan min pappa och jag talade med varandra. Första rummet var ett sätt att söka minnas min mamma. Texten är också ett sätt att försöka förstå hennes självmord. Jag visste också att jag var tvungen att skriva denna bok för att fortsätta skriva annat.

År 1988
Förlag Norstedts
Omfång 87 sidor
ISBN 91-1-889001-6
Omslag Max Book