Arkivet
Ett urval av bilder, dokument och föremål som jag samlat på mig genom livet.
Jag satt och klippte min kortfilm ”Sprickan” av Magnus Dahlström när fotograf Lars Tunbjörk kom och hälsade på.
Vi var på motorvägen mellan Kairo och Alexandria när bilen körde av vägen och voltade ut i ökennatten.
Ett gammalt visum från Sovjet. Det var hundra år efter Tjechovs resa till Sachalin 1890. Jag reste med Martin Sjöberg, Stig Larsson och Jakob Lind. Det var Sovjetunionens sista dagar. Det blev en reseskildring: ”Resan till Sachalin”:
En kalender ritad av Cilla Ramnek. Jag minns hur stressad jag var på den tiden. Men denna kalender gav dagarna ett skimmer.
Det här är mitt skrivbord på Eriksbergsgatan 1 B. Jag bodde på Eriksbergsgatan i över 20 år.
Den här tidningen läste jag i tioårsåldern. Jag kunde inte ana att jag en gång skulle resa till Egypten och träffa veteraner från ökenkriget.
När vi filmade ”Gentlemannakriget” bodde vi ett tag på Rommel House Hotel i Marsa Matruh. Det var en samlingsplats för tyska krigsveteraner. Namnet på hotellet hänger samman med den tyske fältherrens sista högkvarter i Nordafrika.
”Jag går ut i värmen för att leta efter David och Milona Drake som också lär ha varit med den där julhelgen när Chatwin bodde hos Zampinis."
Det här skrivbordet stod i vårt vardagsrum i Studentstaden i Uppsala. Jag älskade att sitta här omgiven av pappas böcker och låtsas skriva på maskinen.
Detta är ett förstadagsbrev med en stämpel som varit på månen. Det var en present till mig från farfar som var en passionerad frimärkssamlare. Vi tillbringade långa stunder tillsammans med dessa frimärken. Efter hans död ärvde jag hela samlingen som jag tyvärr sålde några år senare. Det enda frimärket som finns kvar är detta.
Den sista bilden på mig och mamma tillsammans. Några månader senare är hon död. Drunknad i familjens badkar. Bilden är tagen i vardagsrummet på Karlfeldtsgatan 15, Uppsala.
Detta är en bild från min långfilmsdebut ”Sommaren”. Fotografen är Stefan Kullänger och axeln som skymtar tillhör Samuel Fröler. Här spelar vi in på Svinkløv Badehotel på Jylland. Ett fantastiskt gammalt pensionat som vi hyrde i två veckor.
Bilden är en uppförstorad serieruta från Nya seriemagasinet. Jag såg den första gången hos Charlie Christensen på Cardellgatan 4. Jag kopierade den och hängde upp den på kylskåpsdörren i min lägenhet på Tulegatan 36. Jag hade just flyttat hemifrån.
Egyptiskt pressleg från inspelningen av ”Gentlemannakriget”. Skjortan som är helt urblekt på bilden var en Commes des Garcons sydd i fyra olika vita nyanser.
Peter Englund och jag skrev ett antal versioner av filmmanuset ”Jag skall dundra”. Det blev även en roman. Min vän tecknaren Charlie Christensen ritade även ett storyboard på utvalda scener.
Detta är en tidig barndomsteckning. Vet inte när den är ritad. Men en beskrivning av teckningen avslutade min debutroman ”Första rummet”.
Rum 617, Hotel Avenida Palace, Lissabon. Här satt Stig Larsson och jag och skrev ett filmmanus: ”Tre dagar i juni.”. Det blev en novell också: ”Rum 617”.
Ett pressleg från DDR. Jag och Björn Cederberg var i Östberlin för att filma dramatikern Heiner Müller. Jag kommer aldrig att glömma hans enorma arbetsrum med ett tiotal skrivbord. Ett för varje projekt.
Här är min pappa och hans familj. Från vänster till höger: min faster Molly, farmor Mina, pappa Ingemar, farfar Alf.
En bild på scenografen Charles Koroly och jag. Vi befinner oss i ett gammalt gasverk i Hjorthagen. Vi letar efter en inspelningplats till kortfilmen ”Förr i världen”. Fotograf är Charles äldsta son Cosmo.
Cilla Ramneks målning är hämtad från en scen ur min första långfilm ”Sommaren”. Det var ett förslag till filmaffisch.
En pressbild från min andra kortfilm ”Sprickan”. Den blev uttagen till kritikerveckan, Semaine de la critique, i Cannes 1992.
En bild tagen någon gång på 80-talet av Martin Sjöberg.Vi skulle senare göra en bok tillsammans: ”Resan till Sachalin”.
Jag sparar allt möjligt. Bland annat vykort. Här är en favorit från Sarawak, Borneo.
Första annonsen för min första roman. Publicerad i Svenska Dagbladet på kultursidan.
Häromdagen hittade jag ett brunt tjänstekuvert från Universitetskanslersämbetet. Där fanns det skrivet med pappas text: ”Kanske någon gång en bok”.
Ett omslag till en fiktiv roman. Ritad av Cilla Ramnek. ”Fantasmagori” nämndes första gången i min novell ”ABC” som publicerades första gången i BLM någon gång 1998.
En bild från Micke Goulos nattklubb Zanzibar. Någon gång i början av 80-talet. Fotograf är Håkan Lindell.
På vägen upp till Anapurna Base camp träffade jag en italiensk bergsbestigare.