Viewing entries in
film

Långfilm 136

Långfilm 136

Långfilm 136

Långfilm 136 är en film om skapande, vänskap, makt och rädsla. Detta är berättelsen om en av Sveriges mest omtalade och mytiska filmer: Ingmar Bergmans Nattvardsgästerna från 1963. Med hjälp av ett fullständigt unikt arkivmaterial berättar filmaren och författaren Kristian Petri om den dramatiska inspelningen. I dokumentären ger Jonas Karlsson och Henrik Dorsin röst åt Ingmar Bergman och Vilgot Sjöman.

Producent SVT
Manus och regi Kristian Petri
Skådespelare Jonas Karlsson, Henrik Dorsin
Foto Erik Vallsten
Klippning Charlotte Landelius
Research Kristian Petri, Jonas Goldmann
Mask Jessica Svensson Reijs, Carolina Wallin
Kostym Nina Sandström
Rekvisitör Fredrika Frykstrand
Grafiker Greger Ulf Nilson
Ljudmix Peter Eklund
Kompletterande ljud Hans Barkman
Grading Anders Rundqvist
Projektledare Emelie Persson
Outreachproducent Åsa Jacobsson, Kulturbyrån

Premiär 16 November 2018
Längd 77 minuter

 
 

Ingmar Bergman is at the peak of his career 1961 when he decides to make the uncompromising Winter Light. Writer Vilgot Sjöman wants to make his first film and is given a unique opportunity – to follow an entire Bergman production, from idea to premiere. Sjöman documents and absorbs everything and the rare partnership later resulted in a tv-series about Bergman, vast archival material that provides invaluable insights to his art and L136, Sweden’s finest book on filmmaking.

Swedish director and author Kristian Petri’s film is a highly personal and poetic study about creativity, friendship, power and fear. With the help of unique archival footage, we learn about the dramatic production of one of Sweden’s most talked about and mythical films: Ingmar Bergman’s Winter Light.

 

Ond tro

Ond tro

Ond tro

Detta manus av Magnus Dahlström läste jag första gången i början av 90-talet. Men det skulle dröja närmare 20 år innan jag regisserade filmen. En drömlik filmdikt. Jag minns en kväll i mitt kök på Eriksbergsgatan när fotografen Hoyte van Hoytema och jag skulle tala om filmens stil. Vi hade laddat upp med 20 filmer var. Längst upp i min hög låg Charles Laugthons ”The Night of the Hunter” och Antonionis ”Den röda öknen”. Filmen blev officiellt uttagen till Toronto International Filmfestival.

Producent St Paul Film AB
Manus Magnus Dahlström
Fotograf Hoyte van Hoytema
Scenograf Charles Koroly
Musik Fredrik Emilson
Klippning Johan Söderberg
Premiär 10 september 2010
Längd 106 minuter

 
 

Brunnen

Brunnen

Brunnen

Jag fick tillgång till Orson Welles egna filmer från Spanien. Någon hade hittat 40 timmars material i en källare i Madrid. Det blev startskottet till Brunnen. Vi reste runt i flera års tid och träffade Welles vänner och kollegor. Jag hade stor hjälp av min vän Tom Källene. Det kanske mest spännande mötet var med filmregissören Jess Franco som var Orsons regiassistent under flera år. Franco har själv regisserat cirka 200 spelfilmer varav den mest kända är ”Vampyros Lesbos”. Brunnen reste mycket i världen och blev bland annat officiellt uttagen till Toronto International Filmfestival.

Producent Charon Film AB
Manus Kristian Petri
Fotograf Jan Röed
Musik Johan Söderberg, David Österberg
Klippning Jesper Osmund
Premiär 11 mars 2005
Längd 104 minuter

 
 

Detaljer

Detaljer

Detaljer

Filmen bygger på texter av Lars Noren. Han ringde en dag och frågade om jag ville komma över och hämta ett manus han just skrivit. Ett år senare filmade vi i Italien och Sverige. Vi tillbringade en hel dag på Uffizierna i Florens som var öppet enbart för vår skull. Detta var också den fjärde filmen där jag arbetade med Charles Koroly som scenograf. En anekdot: Michael Nyqvist och Pernilla August hyr ett hus i Marina di Pisa. Där bodde en gång Gabriele D'Annunzio. Jonas Karlsson fick en guldbagge för bästa manliga huvudroll.

Producent Götafilm AB
Manus Jonas Frykberg
Fotograf Göran Hallberg
Scenograf Charles Koroly
Musik Johan Söderberg, David Österberg
Klippning Johan Söderberg
Premiär 10 oktober 2003
Längd 115 minuter

 
 

Tokyo Noise

Tokyo Noise

Tokyo, the metropolis of sound, movement and culture. We experience the city through interviews with the world known photographer Nobuyoshi Araki, the game designer Shono, the musician Mayuko Hino and others.

Fyren

Fyren

Fyren

En uppföljare till Atlanten. Det svåraste var urvalet. 15.000 fyrtorn att välja mellan. Jag minns särskilt en natt på en revfyr utanför den franska atlantkusten. Det var ebb och fyrvaktarna gick ut med hinkar och samlade vildostron.

Producent Charon Film AB
Fotograf Jan Röed
Musik Dror Feiler
Klippning Niels Pagh Andersen
Premiär 25 februari 2000
Längd 100 minuter

 

Atlanten

Atlanten

Atlanten

Detta är den första i en serie reseskildringar. Filmen är ett slags roadmovie till havs. Från Island till Sydgeorgien. Filmen fick det stora Nordiska Filmpriset på Göteborgs Filmfestival. Motiveringen löd: ”En dokumentärfilm gjord av poeter – kamerans och ordets.” Jan Röed fick en guldbagge för bästa foto.

Producent Charon Film AB
Fotograf Jan Röed
Musik Dror Feiler
Berättare Max von Sydow
Klippning Jan Röed
Premiär 7 april 1995
Längd 76 minuter

 

Sommaren

Sommaren

Sommaren

Min första långfilm. Jag och Stig Larsson skrev manus. Filmen är en fri tolkning av en Yukio Mishimanovell. En kvinna förlorar ett barn i havet. Ett år senare återvänder hon till samma plats. Samma strand, samma hav, men ett helt annat liv. Sommaren blev officiellt uttagen till filmfestivalen i Cannes, sektionen Quinzaine des realisateur. Jag träffade den danske filmregissören/kritikern Christian Braad Thomsen efter premiären. Han sa: ”Jag förstår om detta är en regissörs sista film, men den första...” Gunilla Röör fick en guldbagge för bästa kvinnliga huvudroll. Mikael Persbrandt debuterade som filmskådespelare i ”Sommaren”.

Producent Götafilm AB
Manus Stig Larsson, Kristian Petri
Fotograf Stefan Kullänger
Scenograf Charles Koroly
Musik Twice a Man
Klippning Lasse Summanen
Premiär Filmfestivalen i Cannes, Quinzaine des Realisateurs 22 maj 1995
Längd 112 minuter

 
 

Sprickan

Sprickan

Sprickan

En kortfilm efter ett originalmanus av Magnus Dahlström. En skildring av en kvinlig författares gradvisa sammanbrott. Även denna film blev officiellt uttagen till Semaine de la critique i Cannes. På en presskonferens i Cannes frågade en fransk journalist: ”Har ni det såhär i Sverige?”

PRODUCENT Göta Film AB
MANUS Magnus Dahlström
MEDVERKANDE Gunilla Röör, Johan Ulvesson
FOTOGRAF Göran Nilsson
SCENOGRAF Charles Koroly
MUSIK Twice a Man
KLIPPNING Michal Leszczylowski
PREMIÄR Cannes 1992
Längd 30 minuter

 
 

Förr i världen

Förr i världen

Förr i världen

Min första spelfilm. Fritt efter Stig Dagermans sista novell. Inspelad på ett nedlagt slott i Svartsjölandet. Vi fyllde en stor sal med konstgjord snö. Filmen blev officiellt uttagen till filmfestivalen i Cannes, sektionen Semaine de la critique.

PRODUCENT Omega Film AB
MANUS Kristian Petri
MEDVERKANDE Peter Stormare, Stina Ekblad, Per Myrberg, Gerd Hagman
FOTOGRAF Michael Rosengren
SCENOGRAF Charles Koroly
MUSIK Twice a Man
KLIPPNING Bengt Johansen
PREMIÄR Cannes 1991
LÄNGD 25 minuter

 
 

Gentlemannakriget

Gentlemannakriget

När vi filmade Gentlemannakriget träffades tusentals veteraner från England, Tyskland och Italien i den lilla byn El Alamein i Nordafrika. De träffades för att minnas det stora slaget som blev vändpunkten i andra världskriget. Det märkliga med mötet var tonfallet mellan engelsmän och tyskar. De talade om ett slag ”…där riddartidens ideal forfarande var levande.” 

PRODUCENT Omega Film AB
MANUS Björn Cederberg, Kristian Petri
FOTOGRAF Göran Gester, Jan Röed
KLIPPNING Michal Leszczylowski
PREMIÄR 9 november 1989
LÄNGD 60 minuter